Συμμετοχή εκπαιδευτικών του ΠΓ Αγ. Αναργύρων στο 6ο Διεθνές Συνέδριο του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Ερευνών (Ι.Α.Κ.Ε.)

Οι εκπαιδευτικοί του Πρότυπου Γυμνάσιου Αγίων Αναργύρων Ματίνα Μιχαηλίδου και Παντελεήμων Χιονίδης συμμετείχαν με εισήγηση στο 6ο Διεθνές  Συνέδριο του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Ερευνών (Ι.Α.Κ.Ε.). Την Παρασκευή, 10 Ιουλίου 2020, παρουσίασαν την εισήγηση με τίτλο "Εθνικές επαναστάσεις και εθνικές μουσικές σχολές στην Ευρώπη του 19ου αιώνα. Μία διδακτική πρόταση για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση".

Ακολουθεί η περίληψη της εισήγησης:

Η αρχή των εθνοτήτων και οι εθνικές διεκδικήσεις, που στηρίχτηκαν στην επίκλησή της, συνιστούν κινητήρια δύναμη των εξελίξεων κατά τον 19ο αιώνα και κύριο χαρακτηριστικό του, αφού προκάλεσαν διπλωματικές κρίσεις, επαναστάσεις, πολέμους και «εθνικές εκκαθαρίσεις» στον ευρωπαϊκό χώρο. Από τις πολυσχιδείς εκφάνσεις του εθνικισμού οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης γνωρίζουν μικρό μόνο μέρος τού πολιτικού σκέλους του μέσα από το μάθημα της Ιστορίας, αδυνατώντας να συλλάβουν την καθοριστική επιρροή της εθνικιστικής ιδεολογίας στη ζωή των ανθρώπων μετά τη Γαλλική Επανάσταση. Με αυτόν τον τρόπο, όμως, ακυρώνονται τόσο η ανάδειξη του ρόλου των μαθητών ως ερευνητών σύνθετων ιστορικών φαινομένων όσο και η επιθυμία να δεθεί η μάθηση με τα βιώματα των μαθητών στη συγχρονία. Η διδακτική πρόταση που παρουσιάζεται στην παρούσα εισήγηση επιχειρεί να απαντήσει σε αυτές τις ανάγκες με την αξιοποίηση της συνεργασίας μεταξύ εκπαιδευτικών που διδάσκουν διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα – Ιστορία και Μουσική. Στην γ΄ γυμνασίου οι μαθητές και οι μαθήτριες εξετάζουν στο πλαίσιο του μαθήματος της Ιστορίας την ανάδειξη της εθνικιστικής ιδεολογίας στη Γαλλία και το γερμανικό χώρο και τα εθνικά κινήματα που διαμορφώθηκαν στη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη και στο χώρο των Βαλκανίων. Την ίδια χρονική περίοδο διδάσκονται στο μάθημα της Μουσικής οι λεγόμενες «εθνικές μουσικές σχολές», ανάμεσά τους και η ελληνική, η διαμόρφωση των οποίων βασίζεται στη ρομαντική σύλληψη του έθνους ως μίας μυστικής οντότητας με ιδιαίτερα και διακριτά χαρακτηριστικά, ώστε να αναδειχθεί η επίδραση του εθνικού λόγου στην πνευματική και πολιτιστική ζωή του 19ου αιώνα. Τα συμπεράσματα από την επεξεργασία των δύο αντικειμένων συνεξετάζονται σε μία διδακτική ώρα με την κοινή παρουσία των δύο εκπαιδευτικών. Η εξέταση του εθνικισμού με αυτόν τον τρόπο στο Γυμνάσιο υπηρετεί απόλυτα το Νέο Σχολείο, που στηρίζει την ανάγκη «διασύνδεσης και επικοινωνίας» τόσο των διδακτικών αντικειμένων όσο και των ίδιων των εκπαιδευτικών.